Какво трябва да имаме предвид, когато избираме хибрид втора ръка

Почти като кола с ДВГ, но не баш…

Мартин Дешев,
Toyota RAV4 Plug in Hybrid

Toyota

Х ибридните автомобили са сред нас вече доста време и има богат избор на такива не само на пазара на нови коли, но и на вторичния. Дълго време те имаха лоша слава като кола „втора ръка“ поради опасения, че са по-трудни и скъпи за поддръжка, а и батерията може да създава проблеми и допълнителни разходи.

Хибридните коли се развиха значително през изминалите години и днес са много по-различни и по-добри. Съответно и на вторичния пазар има какво да се избере, стига човек да знае на какво да обърне внимание, отбелязва Car Magazine.

Днес хибридите са две основни категории – „мек хибрид“ и plug-in хибрид. Първите се зареждат сами по време на шофиране. Те могат да предлагат пробег само на електричество, но не е задължително и дори да има, той е малък. Основната цел на хибридната система е намаляване на разхода на гориво и на вредните емисии на ДВГ.

Plug-in хибридът има по-голяма батерия и предлага поне 20-50 км пробег изцяло на електричество. Съответно има и порт за зареждане като EV.

Най-честият въпрос е разумно ли е да се купува хибридна кола на старо?

Ако трябва да се избира между хибрид и дизелова кола от еквивалентен период, често първото може да се окаже по-добро решение. Например няма да има проблеми с AdBlue, с филтрите за частици, увреждания по двигателя и горивната система заради некачествен дизел. А пък разходът на гориво е почти същият и в някои случаи може да е дори по-добър.

Друго предимство може да е системата за регенеративно спиране, която обикновено е неразделен елемент за всеки хибрид. Тя не само пести гориво, но и намалява износването на спирачните дискове и накладки, така че е още едно пестене на разходи. Самите им системи също са разработени така, че да предпазват механиката от груби шофьори по-добре. Разбира се, много зависи и как е била поддържана дадената кола. Дизел, който е бил гледан като „писано яйце“ и качествено обгрижван, ще е по-добър избор от зле гледана и „измъчена“ хибридна кола. Но за съжаление, това най-често си проличава чак когато човек поживее малко с новата си покупка.

За какво да гледаме по време на пробното кръгче?

Има един неписан, но задължителен закон при купуването на кола на старо – задължително пробно кръгче. Разбира се, не може просто да „изпилиш“ колата, която не е твоя и да си тръгнеш. Трябва да знаеш за какво да гледаш.

Още преди потегляне е добре да се прегледат режимите на колата. И да се пробва за малко във всеки от тях. Така ще си проличи, ако някъде има проблем с мощността или задвижването, но е бил „скрит“ от другите режими. Ако е plug-in хибрид, добре е да се пробва и зареждането на зарядна станция и да се обърне внимание колко бързо се разрежда батерията.

За съжаление малцина дилъри или индивидуални продавачи ще се съгласят на тест драйв, който да е по-дълъг от 20-тина минути, така че човек трябва да може бързо да оцени поведението на колата. Обърнете внимание и какви режими и функции колата пуска автоматично според ситуациите. Хибридите сигнализират визуално, когато се движат само на ток дори и да е за малко. Ако изобщо не се случва, а в настройките е зададено да го прави, значи може да има проблем. Разбира се, трябва да се гледат и стандартните неща като качество на спирането, возията и т.н.

След края на пробното кръгче прегледът не е приключил. Спрете и оставете колата да работи на място докато я огледате отвън и при двигателя. Докоснете с обратното на дланта средата на колелата – ако някое е по-топло от останалите, може да има задържащи накладки. Обърнете внимание и на миризмите около двигателя. Сладникава миризма може да е признак на теч на антифриз или просто изпускаща капачка. Не трябва да има и миризма на съединител.

Проверете и нивото на маслото и антифриза. При някои коли това е само електронно, други имат и традиционните методи. Огледайте видимите конектори и кабели по електрическата система и хибридното задвижване. Не пропускайте да проверите и кабелите за зареждане и останалите аксесоари, с които е дошла колата.

Разбира се, най-добре е проверка и в оторизиран сервиз, но тук отново опираме до възможности и време. Но най-малкото е силно препоръчително да се направи за колата, която е най-атрактивен кандидат за покупка.

коли автомобили хибрид хибридни автомобили втора ръка