Какво стана с китайската инвазия? Коли има, но интерес?

Проучвания показват, че купувачите постепенно свикват с идеята

Мартин Дешев,
Denza N7 китайски автомобили

BYD

Г одини наред автомобилните анализатори и западните производители се подготвяха за неизбежното „нахлуване“ на произведени в Китай автомобили на установените световни пазари. И все пак, въпреки технологичното превъзходство на Китай в електрическите коли и статута му на най-големия износител на автомобили в света, бързото поглъщане все още не се е случило в Европа и Северна Америка.

Ново проучване, като например наскоро проведеното от Boston Consulting Group, показва, че това не се дължи на липса на капацитет, а на преднамерена, търпелива стратегия на китайските автомобилни производители, за да се позволи на потребителските нагласи постепенно да се променят, съобщава AutoBlog. Първоначалният скептицизъм към китайските автомобили, породен от опасения относно качеството на изработка, оригиналността на дизайна и геополитическите проблеми като поверителността на данните, означава, че фронталната атака срещу западните пазари ще бъде посрещната с твърда съпротива от страна на потребителите.

Вместо да се втурват в скъпи, мащабни лансирания, които биха могли да се провалят, марки като BYD, Nio и Geely изчакват момента, фокусирайки се върху непрекъснатото разработване на продукти и стратегическото навлизане на пазара.  Данните на BCG показват огромни вариации в отвореността в различните региони.

В САЩ само около 7% от хората са заявили, че биха обмислили покупката на китайски автомобил, което подчертава колко ранна е все още кривата на осведоменост и приемане там. Междувременно в Бразилия настроенията са далеч по-оптимистични: 36% от анкетираните са заявили, че биха обмислили покупка на китайски автомобил. Това е важно, тъй като в Бразилия липсват доминиращи местни марки и страната е склонна да дава приоритет на цената – естествена благоприятна среда за китайските автомобилни производители.

В Европа интересът се колебае между 10% и 20%, в зависимост от страната - скромен, но все пак нарастващ. Любопитно е, че това ниво на интерес е значително по-високо от действителния пазарен дял, който китайските марки държат в момента, който е само около 4% в целия ЕС, макар че за 2025 г. прогнозите са, че делът ще се увеличи почти двойно.

Един от ключовите фактори за това затопляне на интереса е глобалният преход към EV. Проучването установява, че около 35% от потребителите в САЩ и Европа казват, че планират да купят електрически автомобил през следващите пет години - число, което нараства до 73% в Китай.

Демографските данни също са в полза на новите компании. Проучването показва, че по-младите купувачи, особено на западните пазари, са по-отворени към китайските марки, отколкото по-възрастните си колеги.

В някои европейски страни само около половината от купувачите казват, че ще се придържат към настоящата си марка, което оставя много място за навлизане на новодошлите. В комбинация с факта, че лоялността към марките намалява, това може да е перфектната буря за китайските автомобилни производители, за да наберат скорост.

коли автомобили китайски автомобили електрически автомобил