Ос септември в Гърция ще бъде поставено началото на тригодишна
правителственствена програма за подмяна на старите автомобили.
Целта е да бъдат намалени мръсните емисии в атмосферата, да бъде изграден
"зелен пръстен" за движение на екологично чисти коли в центъра
на Атина и градските центрове да бъдат адаптирани към изискванията на
така наречената зелена икономика.
Програма са разработени от
министерството на околната среда и е одобрена от
правителството.
Собствениците, които искат да
се движат в центъра на столицата, ще трябва да сменят
автомобилите си с коли трето поколение. Ще се подменят коли,
произведени преди 1999 г.
В Атина се коментира, че подмяната на
колите е само примамка, а всъщност тя ще доведе до нарастване на
данъците за собствениците на стари автомобили.
"Екологичните мерки ще ни ударят по джоба,
таксите за движение ще скочат от 50 до 150 евро в края на
годината", предупреждава в. "Елефтеротипия" и допълва, че трябва да
бъдат подменени 730 хиляди коли, замърсяващи околната среда.
Отпусканите от правителството субсидии за тази
подмяна варират от 500 до 3 200 евро за лека кола и до 13 хил.
евро за товарен камион.
Преди дни правителството обяви, че въвежда
годишен данък върху автомобилите с голяма кубатура на
двигателите, който ще се плаща заедно с данъка върху превозните средства за
2010 г.
В зависимост от кубатурата размерът на данъка
ще бъде от 150 до 650 евро.
Мерките се мотивират от кабинета в Атина с
необходимостта да се подпомогне бюджетът на страната в условия
на криза.
Държавна такса занапред ще плащат и
абонатите на мобилни телефонни услуги и на предплатени карти в
Гърция, като размерът й ще бъде 12% върху месечната им
сметка, ако тя е под 50 евро, и ще расте пропорционално до 20% за сметка над 150 евро.
Такава такса от 12% ще плащат и
притежателите на карти с предплатени минути.