С лед години чакане и чудене защо има толкова много камери по пътищата, а не глобяват, този проблем е на път да приключи. Транспортната комисия на парламента прие нужните промени в закона, така че и общинските камери да могат да следят за нарушения, съобщава NOVA.
Остава обновените текстове на закона да преминат и през пленарната зала. Те предвиждат разрешаване на МВР да използва и общински камери, за да санкционира нарушители. Досега законът позволяваше глоби да се налагат само през камери, които са собственост на МВР.
С въвеждането на промените, мрежата от камери за следене на движението ще нарасне значително. Само в София има около 800 общински камери. Около от 300 от тях имат функция за автоматично разпознаване на регистрационни номера и могат да се надградят за измерване на скорост. „Те са разположени на малкия и големия ринг, в бус лентите и са подготвени за използването на нискоемисионната зона“, казва пред „Здравей, България“ Димитър Петров, директор на "Управление и анализ на трафика" в Столичната община.
Той допълва, че камерите трябва да бъдат допълнени с датчици или радари и да преминат сертификация. Освен това модерните системи за видеонаблюдение позволяват засичане и на много други нарушения – преминаване на червен сигнал на светофара, неправилни маневри, шофиране в насрещното или дори шофиране без колан. Не се уточнява дали камерите ще следят и за такива нарушения и кога.
Не всички обаче са ентусиазирани от промените. Бившият директор на КАТ София Тенчо Тенев каза в студиото на "Твоят ден" се опасява, че системата може да се претовари от толкова много камери. За целта препоръчва да се помисли за софтуера за обработване на информацията и за превенция – преди камерите да има предупреждаващи табели.
Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадали в катастрофа смята, че ако в София се въведат въпросните допълнителни 300 камери, които да засичат скоростта, и няма дигитализиране на процесите по обработка на информацията и изпращането ѝ на нарушителите, системата ще блокира и санкциите ще се получават с месеци забавяне.
Тодоров подчерта, че камерите на общините не са сертифицирани според изискванията, които имат камерите на Пътна полиция. Това беше адресирано по-рано от Димитър Петров, който заяви, че камерите ще преминат през въпросната сертификация преди да започнат да се използват за следене за нарушения.