Н овите автомобили, които се продават в Европейския съюз, вече трябва да имат оборудване, което може да дава акустично предупреждение, когато шофьорът кара с превишена скорост. Това означава, че колите събират данни в реално време за своята скорост чрез GPS.
Системата ISA не може да се деактивира напълно и е незаконно. Може само да се изключва ръчно при всяко ново палене на двигателя.
На теория оборудването позволява на властите да знаят всяка кола с каква скорост се движи във всеки един момент. И в социалните мрежи се появиха притеснения сред потребители, че ще бъдат наблюдавани и дори глобявани от дистанция веднага, щом превишат скоростта.
В любимия на мнозина TikTok вече има и „доказателства“ за това намерение. Например, че BMW са добавили в съгласието за обработка на данни и ред, в който пише, че информацията, събрана по силата на тази регулация, може да се предава на „съответните власти“.
Означава ли това, че ще има глоби? Далеч не. Всъщност, ЕС иска от компаниите обобщени данни от ISA системите, за да види дали те влияят на шофьорите и ги мотивират да намалят скоростта или не. Изрично е упоменато, че информацията, която компаниите предават, трябва да е обобщена и да не може да се разбере самоличността на нито един шофьор.
И преди това трябва да е взето съгласието му. Всъщност това е лесно, тъй като мнозина дори не четат какво подписват и какви данни разрешават да споделят, а просто кликват линка или се разписват.
Дори и така, данните са анонимни и ще се събират само до края на 2025 г. и се използват само за обобщен статистически анализ. След това няма да се изпраща никаква информация от ISA системите. Но ЕС ще знае дали те са дали ефект и има ли смисъл да се прилагат и занапред.