Dacia постави няколко рекорда през 2022 г., включително по пазарен дял в Европа. Сега компанията се готви за скок в компактния клас. И вярва, че по-високите цени, а оттам повече приходи и печалби, ще дадат възможност за разработване на нови модели като Bigster SUV.
Глобалните продажби на евтината румънска марка на Renault се увеличиха с 6,8% до 573 800 коли. Новите регистрации са нараснали с 15,8 процента в Европа - основният пазар на Dacia, което я прави една от най-бързо развиващите се марки в региона, според данни на Dataforce, цитирани от Autonews в анализ.
Пазарният дял в страните от ЕС е 4,2 процента, което представлява върхово постижение за фирмата. Предишният рекорд беше 3,7% през 2019 г., когато глобалните й продажби бяха около 735 000. Извън Европа Dacia се продават на средиземноморските пазари в Северна Африка.
Нямаме амбиции да се развиваме географски“, коментира Ксавие Мартинет, старши вицепрезидент за продажбите и маркетинга. - Нашият голям пазар, в който искаме да навлезем сериозно, е C SUV сегмента в Европа.“
Мартинет добави, че увеличаването на регулациите за безопасност и замърсяване ще означава значително увеличение на цените в класа, който според него има най-големия потенциал за печалба в Европа.
Босът даде следната прогноза: допреди няколко години повечето масови компактни SUV автомобили струваха около 25 000 евро. Но с предстоящото влизане на Euro 7 и правилата за безопасност GSR2 ще се покачат до 30 000 и дори 40 хиляди евро.
Модели на Dacia като Duster, електрическия Spring и Sandero се справят с конкуренцията, предлагайки се с хиляди евро по-евтино от средната цена. Dacia казва, че предлага ненадмината "стойност цена-качество“. Тук влизат готови технологии на Renault и ниски разходи за труд в заводите в Румъния и Мароко.
Въпреки че моделите на Dacia имат много ниски базови цени - Sandero започва от около 11 000 евро на някои пазари, мнозинството от клиентите избират по-високи нива на оборудване. Това помага на марката да постигне маржове от около 10 процента, потвърди наскоро изпълнителният директор на Renault Group Лука де Мео.
Той си е поставил цел от 15 процента марж за 2030 г. Толкова е текущата възвръщаемост на премиум марки като Mercedes-Benz. И е много по-висока от съответната на Renault.
Мартинет не коментира двата компактни автомобила, които ще бъдат пуснати след Bigster до 2025 г. Ще има заместник на Duster - на същата платформа CMF-B, а нов Sandero ще дойде преди това, може би в първата половина на 2024 г.
Все още искаме да останем с най-доброто съотношение цена-качество, но нямаме планове да имаме същите цени като другите масови марки в Европа“, каза мениджърът.
Което означава по-високи цени все пак.