Audi влиза във Формула 1 чрез Sauber

Билетът за Кервана дава швейцарският тим, основан от Петер Заубер, като Audi вече има 120 служители, работещи по задвижващия агрегат

Пламен Георгиев,
Audi Sauber Формула 1

Audi

П рез август, по време на състезателния уикенд за GP на Белгия, Audi обяви влизането си в света на най-високотехнологичния моторен спорт, но отказа да каже кой ще даде пропуска. В кервана се знаеше, че това ще е Sauber, но сега идва и официалната новина за това.

С около 30 години състезателен опит на най-високо ниво, Sauber е един от традиционните екипи във Формула 1. От 2026 г. на стартовата решетка ще застане заводския отбор с името Audi. Задвижващият агрегат ще се произвежда от спортната дивизия на Audi в Нойбург на Дунав. Sauber ще развива и произвежда болида в базата си в Хинвил, Швейцария. Тук се намира и един от най-технологичните въздушни тунели. Sauber ще е отговорен и за планирането и изпълнението на състезателните дейности.

Догодина Sauber ще продължи да носи името Alfa Romeo, като за сезони 2024 и 2025 ще се върне към оригиналното си име, след като Alfa се оттегли. Екипът ще продължи да ползва задвижване от Ferrari до края на 2025 г.

Макар до 2026 г. да има още цели 3 пълни сезона, работата по новия проект вече е започнала, което означава, че сегашните играчи ще имат много, много подготвен конкурент. Развитието на задвижващия агрегат, състоящ се от електромотор, батерия, контролни системи и двигател с вътрешно горене, вече е започнало в специално създаденото подразделение Audi Formula Racing GmbH в Нойбург на Дунав. По проекта вече работят над 120 служители. Догодина ще се извърши разрастване на базата и екипа. Първите тестова с агрегата за сезон 2026 са планирани за 2025 г.

Решението на Audi да влезе във Формула 1 дойде от настоящите екипи и ФИА, които се съгласиха на драстични промени в техническия регламент за сезон 2026. Задвижващите агрегати ще са по-ефикасни от сегашните, тъй като мощността на електромотора ще се увеличи драстично. Така електромоторът и двигателят с вътрешно горене почти ще се изравнят по мощност, като говорим за 400 kW на ДВГ-то. Самият двигател ще се захранва от синтетично гориво, което е СО2-неутрално. Освен това Формула 1 си е поставила за цел да стане СО2-неатрална до 2030 г. Всичко това съвпада с целите и на Audi, затова и четирите кръга влизат в Кервана.

Предстои да стане още по-интересно. Porsche също не са се отказали, макар първоначално да получиха отказ от Red Bull. Ще видим дали няма да настъпи и тук драматична промяна в посоката на развитие след смъртта на Дити Матешиц.

Формула 1 Audi Sauber