Тестваме Rolls-Royce Black Badge Ghost с цена 985 000 лв.

Алтер егото на Ghost е най-скромният от възможните избори, които ми бяха предоставени: Ghost в две специални изпълнения, Cullinan Inspired by Fashion и Phantom. Защо не избрах струващия над 1 млн. „Фантом”, който да напомпа егото ми до небето, разказвам

,

Б огатите също плачат. Не, не съм човек, който запълва времето си с мексикански сериали в ранния следобед. Не изповядвам и шопската философия „Я не сакам на мене да ми е добре, сакам на Вуте да му е зле”. Още по-малко пък завиждам на богаташите, за които е предназначен този автомобил. И няма за какво, същите си имат големи проблеми (ще ви кажа какви са в края), а пък аз имам шанса да си представя поне за няколко часа, че и аз съм от онези 1% от световното население, което определя с каква скорост ще се върти Земята.

 Rolls-Royce Black Badge Ghost

Борис Тепешанов/CarMarket.bg

Rolls-Royce Black Badge Ghost

Защо богатите са толкова различни от теб и мен? Имам шанса да разбера това на най-удачното място: зад волана на автомобил, на чийто преден капак стои гола статуя с разперени ангелски крила. За благословия дори може да се сметне фактът, че въобще имам шанса да зърна отблизо Spirit of Ecstasy (но това не е първото ми рандеву с Rolls-Royce), а пък ключовете за този Black Babge Ghost в джоба ми за ден си е привилегия. Защото този автомобил ми отваря един микросвят към лукса, в който, няма да лъжа, е приятно да живееш.

Борис Тепешанов/CarMarket.bg

Всичко тук се измерва в човекочасове за ръчната му изработка. Всичко: от „Летящата Емили”, през кожата, дървените апликации, двигателя, „звездния” покрив, абсолютно всичко, което в един обикновен автомобил се прави на поточна линия, в Гудууд го правят ръчно. И се грижат специалната порода бичета да се отглежда при такива условия, че комар да не ги тормози, за да няма и минимален риск кожата в интериора да е тормозена от гадните насекоми.

Такова е вниманието към детайла, че дори клони с маниакалност. Не знам кой друг ще предложи 44 000 цвята, от които да избираш, а ако пък клиентът пожелае да е като убития сив цвят на любимата му Mаtchbox количка от детството, няма проблем, желанието му ще бъде изпълнено.

Или пък ако бизнесът ти е с коприна (разказва ми Франк Тимън, мениджър комуникации на Rolls-Royce за региона) и пожелаеш целият кожен салон в автомобила ти да бъде заменен от копринен! Да, има и такива желания, и колкото и невъзможно да изглежда за постигане, желанието на този човек е било изпълнено и той е получил автомобил, който няма аналог в света.

Борис Тепешанов/CarMarket.bg

Тези клиенти и марка са без аналог. Затова не се затруднявайте с екзистенциални въпроси за смисъла от толкова безумно скъп автомобил. Ако ние, простосмъртните, не намираме такъв, то онези, за които се произвеждат, не намират смисъл в живота, ако не си купят поне един RR.

Нещо повече, това са автомобили, които просто трябва да ги има, след като има толкова много хора, които искат да ги имат. През 2022 г. те са били над 6000, у нас към началото на октомври на отчет в МВР има 81 броя Rolls-Royce, марката, от която Кралят е имал 4 броя. За покупката на първия Елвис е получил 6% отстъпка от британците, споделя Франк.

Борис Тепешанов/CarMarket.bg

Как изглежда един Rolls-Royce Ghost от специалната серия Black Badge няма да обяснявам, колегата Борис Тепешанов го разказва в снимки. Аз ще се опитам да опиша как са чувства човек в такъв автомобил.

Чувства се не на мястото си. А избрах именно Ghost, защото от другите възможни – Cullinan Inspired by Fashion и Phantom, този е най-нормален и като визия, и като пригодност за шофиране. Но това не ми помогна с това да изпитвам постоянно безпокойство, защото идиоти по софийските улици бол. Все пак седя в кола, чиято цена е 820 000 лева БЕЗ ДДС, т.е. почти милион с него.

Борис Тепешанов/CarMarket.bg

Чувстваш се малък до Phantom и Cullinan, но и до Ghost малея при тези 5,5 м дължина (колкото Ford Transit L2H2) и 2,1 м ширина. Но въпреки това върви като BMW i7 xDrive60. И не, няма да правя сравнения между двете лимузини, не може и не бива, между тях няма общи неща. Ghost е на алуминиева пространствена рама, а за задвижването му се грижи нещо, което фанатиците на тема екология анатемосват. Говоря за 6,75-литровия V12 двигател под плашещо дългия преден капак. В друг случай бих отделил почти цялото си внимание именно на това инженерно творение, но сега само ще маркирам.

За да направят Black Badge Ghost по-откроим, инженерите са пипнали леко двигателя, добавяйки му 29 к.с. и 50 Нм, за да закръглят сметката на 600 к.с. и 900 Нм! С бутон върху скоростния лост (разположен на волана) се отключва малко по-спортно пътно поведение, но нека не се лъжем, това не е спортна кола и всичко това е излишно. Просто тези цифри галят ухото, нищо друго. А те могат да ускорят модела до 100 км/ч за 4,7 секунди, точно толкова, от колкото се нуждае и споменатата електрическа баварка.

Борис Тепешанов/CarMarket.bg

Аз дори не се изкуших да пробвам подобно упражнение. Наслаждавах се на безшумната идилия, която си съперничи с тази в i7. Но с много повече кожа, стоманени вентилационни отвори, опънати като по отвес шевове на ръчно зашитите тапицерии и арматурно табло, върху което, вместо дървесина, има карбонови декорации. Това именно отличава Black Badge. Имам звездно небе над главата си, имитиращо дори падащи звезди (някой си играе 18 часа, за да го направи).

Вратите на Ghost са като на миришеш на отлежал коняк и пури британски бизнес клуб: масивни и огромни. Затварят се сензорно отвън, отвътре го правиш с дърпане на бутон върху централния тунел. И попадаш в нова вселена. В нея стелките са от вълна, толкова се дебели и пухвали, че вероятно приютяват нова форма на живот.

Зад волана се чувствам още по-малък. Потънал в дълбоките кресла, единственото, което виждам, е Емили, която пори въздуха със собствените си криле. Обзорът настрани при завой на светофар е минимален, защото страничните огледала са като на камион. Това е най-голямата критика, която открих в този Ghost.

Борис Тепешанов/CarMarket.bg

Избрах Ghost и заради факта, че конфигурацията на салона е по-нормална, по-позната. Вярно, нямаш градуси за климатичната система, а сини и червени зони, докато степените на обдухване са Low, Medium и High. Но тази странност е запазена за RR. Иначе вентилационните отвори са метални, в центъра на арматурното табло имаш часовник, естествено. Разбира се имаме въртящ се регулатор, интерпретиран по британски, но реално това е познатия ни контролер на iDrive и BMW. Уиджетите и графиката са различни, но операционната система е баварската, в което няма нищо лошо, напротив.

CarMarket.bg

На аудио системата няма да обръщам внимание, не съм я включвал, защото исках да слушам… тишината. Макар пред мен да има 48 клапана, зад волана чувам само мислите си и пулсиращата във вените ми кръв. Това е леко плашещо, макар да съм свикнал вече от електромобилите. Но при тях има паразитни шумове при движение, докато тук има само космическа тишина. Причината отчасти се дължи на използваните над 100 кг изолационни материали.

А комфортът е поверен на системата Flagbearer, която разчита на стерео камера в челното стъкло, благодарение на която окачването се настройва проактивно до 100 км/ч. Втората технология е Satellite Aided Transmission, която черпи GPS данни, за да включва предварително оптималната предавка за предстоящите завои. Резултатът е нещо, което може да се нарече мекота като на летящо килимче. И още по-приятното е, че тази кола върти на място като хечбек от сегмент С, благодарение на завиващите задни колела.

Борис Тепешанов/CarMarket.bg

Бих могъл да задълбая още в технологичната част, но това е излишно. Хората от Rolls-Royce продават мечти и статут, под който са скрили въпросните технологии. Никой не си купува RR заради тях, купува го, защото е скъп, защото трябва да го има в колекцията си, защото се чуди какво да прави с парите си.

А такива има много. Франк отново изпъква с история. Познава клиент на RR, който има в гаража си (това е отделен въпрос с какви размери е), забележете, 200 автомобила! Всичките модерни, няма класики, няма ретро. Същият отива там, където ги съхранява, и проблемът му е какво да избере за конкретния ден. Досущ като много голяма част от дамите, които отварят гардероба си и се чудят какво комплектче да си спретнат.

Борис Тепешанов/CarMarket.bg

А защо богатите плачат ли? Представете си каква ли болка е изпитал милионерът, който е трябвало да чака цели 4 години, за да тапицират неговия RR в коприна! Цели 4 години чакане без да може да го покаже на обяда на моравата на лорд Марч, или пък да го заключи в гараж с размерите на този в МОЛ-а. За мен това е мъка, несъизмерима с нищо познато ми. Затова нека не им завиждаме, те си имат своите проблеми. Моят бе, че трябваше да покарам личния си Hyundai i30 седмица, за да се върне егото ми в нормални граници. Но пък спомените си остават и сам си завиждам, че имам такива.

CarMarket.bg

ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ

Rolls-Royce Black Badge Ghost

Размери

Дължина, мм: 5545

Широчина, мм: 2148

Височина, мм: 1571

Междуосие, мм: 3295

Тегло, кг: 2490

Двигател

Тип: V-образен, 12-цилиндров

Работен обем, л: 6,75

Макс. системна мощност, к.с.: 600 при 5250-5750

Макс. системен въртящ момент, Нм: 900 при 1700-4000

Динамика

Макс. скорост, км/ч: n/a

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 4,7

Среден разход, л/100 км: 15,8

Вредни емисии СО2, г/км: 359

Цена на модела, лв. БЕЗ ДДС: 818 955 (418 725 евро)

Тест драйв Rolls-Royce Black Badge Ghost Rolls-Royce Ghost Rolls-Royce