Водородът не е мъртъв: BMW представи новата си система с горивни клетки

Баварците вече правят прототипи преди старта на серийното производство през 2028 г.

Пламен Георгиев,
BMW водород горивни клетки

BMW

BMW започна производството на прототипи на своята система с водородни горивни клетки от трето поколение. То предхожда серийното производство на силовия агрегат, планирано да започне през 2028 г. Новата система с горивни клетки е с около 25% по-компактна заради увеличената енергийна плътност.

Баварците казват, че системата ще има „висока степен на интеграция“ с бъдещите архитектури, което „ще позволи на клиентите да се предлагат разнообразни варианти на задвижващи системи“ в бъдеще.

Не е ясно кой автомобил ще използва новия силов агрегат първи, но системата от второ поколение на BMW в момента захранва малък парк от прототипи на X5. Ако това е някакъв показател за бъдещето, то новата задвижваща система може да захранва версия на следващото поколение X5, което се очаква да пристигне през 2026 г. Ако случаят е такъв, вероятно ще може да се интегрира с платформата CLAR, а предположението е, че трябва да може да се монтира и на Neue Klasse.

BMW също така твърди, че новата система ще бъде „значително по-ефективна“ от предшественика си, но данни към момента липсват. Новата система ще има увеличен пробег, по-висока мощност и по-ниска консумация на енергия от второто поколение.

Системата е част от сътрудничество между BMW и Toyota. Когато BMW искаше да построи водороден автомобил преди повече от десетилетие, 535iA, те взеха цялата система от японския гигант. BMW пое по-голям контрол върху второто поколение, като сама проектира цялостната система, докато Toyota все още доставяше горивните клетки. Тези двигатели захранват настоящите прототипи на iX5, автопарк от под 100 бройки, които са в експлоатация от 2023 г. Системата от второ поколение произвежда 396 к.с., който има пробег до 504 км по WLTP.

Докато повечето автомобилни производители се отказаха от водорода, все още има такива, които не са го направили. Големият проблем е липсата на зарядна мрежа, но BMW все още вижда водорода като по-чиста алтернатива на бензина, която предлага същото време за зареждане. Но станциите са скъпи.

BMW 525e водородно полистване горивни клетки