В ойната по пътищата. Тази фраза е използвана толкова много пъти, че абсолютно всички сме свикнали с нея, цъкаме с език при поредния случай, който се отразява в новинарските емисии, и забравяме за него след минута-две, защото... това на нас не може да се случи. Но то се случва! Никой не е имунизиран. Имунизирано е само обществото ни, което отказва да приеме реалността, а тя е, че гинем по пътищата без причина, без вина, без последствия.
Затова „Нето Инфо“, като най-голямата онлайн медийна група в България, стартира социалната кампания „Отговорни на пътя“, за да дадем дълбочина на разговора за пътната безопасност. И това не са просто статии или поредица от видеа. Това е призив – да се замислим, да направим първата крачка към промяната, да бъдем отговорни и към себе си, и към децата си.
В следващите редове ще погледнем към чуждия опит, за да припознаем себе си къде се намираме на картата на пътната травматология.
Показва го годишният доклад на Европейски съвет за безопасност на транспорта (ETSC). За 19-и път (ETSC) присъди престижния Индекс за ефективност на пътната безопасност (PIN), като за 2025 г. той отново отива при Норвегия. Това е поредното признания за трайния ангажимент на страната към пътната безопасност и дългосрочния ѝ успех в намаляването на смъртните случаи по пътищата.
Норвегия остава най-безопасната страна в Европа за участниците в движението, като през 2024 г. броят на смъртните случаи по пътищата на милион жители е едва 16 (при средно 45 в ЕС27), което е най-ниският процент сред 32-те държави, наблюдавани от програмата PIN на ETSC.
Нещо повече, по този показател Норвегия е отличник в последните 10 години, което само показва колко стриктно се следва Националният план за действие за безопасност на движението по пътищата 2022–2025 г. – „Към визия нула“, включващ 179 конкретни мерки в 15 приоритетни области.
Целта: постигане на по-малко от 50 смъртни случая по пътищата годишно до 2030 г.
Стремежът: нулева смъртност до 2050 г.!
Хората са наясно, че няма да стане лесно, затова си дават нужния времеви прозорец, като през следващите 25 години ще вървят твърдо в тази посока, за да осигурят здравето и живота на своите жители.
У нас времева рамка от шест месеца напред се смята за нещо невероятно. И тук няма никакво значение дали в Норвегия са богати, а ние бедни, защото веднага някой би изтъкнал този довод. Не, в Норвегия мислят за живота и здравето на хората, а ние, докато мислим и изтъкваме колко сме бедни (за което може да се спори), никога няма да може да обърнем хода на събитията.
Резултатите в превенцията срещу тежката травматология по пътищата в Норвегия са следствие на "ясни цели, стриктно прилагане и национални амбиции".
И макар Норвегия да показва как трябва да се случват нещата, от 19-ия годишен доклад на ETSC става ясно, че смъртните случаи по пътищата в ЕС-27 са намалели едва с 2% през 2024 г. в сравнение с 2023 г. От базовата 2019 г. смъртните случаи са намалели само с 12%, което е далеч под необходимото намаление от 27%, за да се запази курсът за 50% намаление до 2030 г., заложен от ЕС.
Някои страни обаче постигат значителен напредък: Литва е водеща с 35% спад на смъртните случаи по пътищата от 2019 г. насам и е единствената страна, която е намалила наполовина смъртните случаи по пътищата през последното десетилетие. Белгия, Полша и Словения също отчитат намаления над 25% от 2019 г. насам. Осем държави обаче отбелязват увеличение на смъртните случаи през 2024 г., включително Швейцария и Естония.
Тук е много интересно да погледнем Швейцария и ръста й от 34% на смъртността по пътищата. Важно, защото страната е прословута със своите високи глоби за превишаване на скоростта, които се базират на годишните доходи на нарушителя. Но явно и те не допринасят за обръщане на тенденцията от последните години в страната.
За щастие България не е сред държавите с увеличение на смъртните случаи по пътищата, но това е едно от малкото положителни неща, които може да изведем от PIN. Все пак трябва да се отдаде значение на факта, че нашата държава е сред 16-те, които отчитат над средния за ЕС спад на смъртните случаи, постигайки намаление от над 17%. Но от много високи стойности.
Защото, въпреки този спад, ние не успяваме да се отлепим от дъното на най-притеснителната класация, а именно смъртност на 1 млн. души. Тук лидери са Сърбия и Румъния съответно със 78 и 77 смъртни случая на милион. Ние сме плътно зад тях със 74 убити по пътищата на милион жители!
Между 2015 г. и 2024 г. ETSC изчислява, че са предотвратени 23 802 смъртни случаи по пътищата в сравнение с прогнозирания брой. Индексът PIN изчислява, че паричната стойност на човешките загуби, избегнати чрез предотвратяване на една смърт на пътя, е 2,5 млн. евро по пазарни цени през 2024 г. Това ще рече, че общата стойност на избегнатите загуби чрез намаляване на смъртните случаи по пътищата в ЕС-27 за 2024 г. в сравнение с 2014 г. се оценява на приблизително 10,5 милиарда евро, а стойността на избегнатите човешки загуби чрез намаляване на смъртните случаи по пътищата през годините 2015-2024, взети заедно, в сравнение с 2014 г., е около 60 милиарда евро.
В нашата кампания няма да даваме "акъл", нито ще съдим. Ще предложим конкретни съвети, практически демонстрации и експертни знания, които ще ви направят по-уверени и отговорни на пътя. Защото пътната безопасност не е просто статистика, тя е отговорност към себе си, към близките ни и към всеки участник в движението.
Бъдете част от промяната!
"Нет Инфо" и CarMarket изказват сърдечни благодарности на нашите партньори, които ни подкрепиха в тази изключително важна мисия: SFA Automotive (официален представител на Peugeot, Citroen, Opel, DS, Alfa Romeo, Jeep, Fiat и Abarth), верига бензиностанции OMV, застрахователно дружество „Булстрад“ и Български Червен Кръст. Тяхната подкрепа е доказателство, че заедно можем да постигнем много!
Посетете нашите уебсайтове и станете част от „Отговорни на пътя“! Промяната започва от всеки един от нас. Готови ли сте да бъдете отговорни?