К арането с превишена скорост е проблем не само у нас. Това е глобално предизвикателство, което сякаш не намира решение.
Напротив, по време на пандемията лошото поведение зад волана се е увеличило и ефектът от това продължи и след нея. Проучване на американската асоциация ААА открива, че шофьорите не само масово нарушават правилата, но и го правят напълно съзнателно, съобщава Motor1.
Почти половината от анкетираните казват, че през последните 30 дни са карали с поне 25 км/ч над разрешеното на магистрала. 36% пък признават, че са карали с поне 16 км/ч над позволеното в жилищен район.
Лошото поведение не се простира само до превишена скорост. 27% казват, че са минали на червен светофар, а 12,4% са карали без поставен колан.
Проучването пита шофьорите сами да оценят колко опасни са тези нарушения. 48,6% например казват, че шофирането с превишена скорост на магистрала е опасно. 61% са на мнение, че превишаването на скоростта в жилищен район е опасно. 80% са съгласни, че минаването на червено е опасно. А 75,9% казват, че непоставянето на колан е опасно.
Анализът на AAA открива и други самопризнания на шофьорите. 35,5% казват, че са използвали смартфона си докато шофират – да го погледнат или да говорят. 37% казват, че са прочели съобщение или имейл, а 26,7% - дори са изпратили отговор докато шофират. Близо 60% използват някакъв хендсфри инструмент. Очаквано, младите шофьори в групата 19-24 години най-много признават, че използват телефона си докато шофират.
Къде е шофирането под влиянието на алкохол? Едва 7,4% от анкетираните признават, че са карали, когато е било възможно съдържанието на алкохол в кръвта им да е над позволеното. 5% споделят, че са карали в рамките на час след употребата на марихуана. Но пък почти 20% казват, че са карали, когато са били толкова уморени, че едва са държали очите си отворени.
Заключението на анализа е, че е нужен многостранен подход. Не може да бъде само с наказания и строг контрол. Нужни са усилия за популяризиране на разумните шофьорски навици, ценности, съобразяване с културните особености и стилове. Само така може да се изгради здравословна култура на шофиране, смятат експертите.