Петте най-интересни железопътни маршрута на планетата

У нас пътническият железопътен транспорт е приключение, което може да се понесе само с огромна доза непукизъм, но по света пътуването с влак е удоволствие

Пламен Георгиев,
Транссибирска железопътна линия

, iStock

Транссибирска железопътна линия над река Амур

П ътуването в железопътен вагон може да е вълнуващо и понякога екстремно, ако се движите по релсите на линия, която не може да бъде описана без местоимението „най“.

Транссибирска железопътна линия: най-дългата в света

Бързият влак № 002/001 „Русия“, който се движи по известната Транссибирска железница между Москва и Владивосток, изминава маршрута без спиране за 144 часа. Разстоянието между началната и крайната точка е 9288,2 км през  7 часови зони.

Дълги години името на линията бе Великият сибирски път или просто Транссибир. Императорският указ на Александър III от 09.03.1891 г. се счита за официално начало на строителството на железницата. Той свързва Урал, Източен Сибир и Далечния изток. От 1903 г. курсовете от Санкт Петербург до Владивосток стават редовни. До този момент вече са положени 12 000 000 траверси и 1 000 000 тона релси. Век по-късно строителството все още продължава. През 2002 г. е завършена електрификацията, реконструирани са тунелите Khingan и са построени нови мостове през Енисей и Амур.

 виадукт Ландвасер

iStock

виадукт Ландвасер

Железопътна линия Албули: теснолинейка на надморска височина от 65 метра

Звездата на швейцарската Ретийска железница и символът на нейната железопътна линия Албула е сводестият еднорелсов виадукт Ландвасер (Landwasser). Намира се в кантон Грабюнден между гарите Тифенкастел и Филизур (Tiefenkastel и Filisur) на едноименните общини. Този мост над река Ландвасер се поддържа от пет 65-метрови колони. Радиусът на кривината на моста е 100 м, а дължината е 136 м. На югоизток мостът се „гмурка” в едноименния 216-метров алпийски тунел.

Движението на влакове е открито през 1902 г., а редовният товарен и пътнически транспорт започва през 1907 г. Реставрацията на виадукта през лятото на 2009 г. укрепва каменните мостови конструкции и напълно подменя железопътния коловоз. Но общият вид остава оригинален: виадуктът Ландвасер е включен в списъка на ЮНЕСКО за световно наследство през 2008 г. Всеки ден 60 влака минават по еднорелсовата линия Ландвасер.

iStock

Цинхай-Тибетска железница: маршрут през най-високите планини на планетата

Китайската линия Qingzang между провинция Цинхай-Синан и Лхаса в Тибетския автономен регион чупи 3 световни рекорда. Това е най-високият планински път: 981 км пресичат територия, издигаща се на 4000-5000 м над морското равнище, и още 245 км на надморска височина над 5000 м. Най-високата точка на маршрута е близо до гара Тангла (5072 м). Дължината на пътя от 1226 км го прави най-дългият път, построен в планините. Третият рекорд е поставен от 3,3-километровия тунел Фънхуошанна надморска височина 4905 м, превръщайки се в най-високия жп-тунел на планетата.

За да се предпазят пътниците от височинна болест, се използват специални херметизирани вагони с възможност за изпомпване на кислород, разработени от канадската компания Bombardier. Осигурени са и персонални кислородни маски, а във влака има медицински персонал. Пътуването в купе струва 1400 юана ($200), а във вагон със запазено място - 860 юана.

iStock

Фломска железница: 21 виража до върха на фиорда

Фломският железопътен път (Flam Railway или Flåmsbana) е разклонение на линията Осло-Берген в западна Норвегия. Дължината на Flåmsbana е само 20,2 км, но ъгълът на наклон е най-големият в света: 1:18. Освен това влакът преминава през 21 остри завоя, като радиусът на най-малкия е 130 м. Еднопосочният билет струва 550 норвежки крони ($64).

Заради своите пейзажи, Дружеството на международните железопътни пътешественици включи Flåmsbana в списъка на 25-те най-красиви пътувания с влак в света, а според f[ekud kd списание National Geographic Traveler тя е включена в ТОП 10 на красивите пътувания с влак в Европа.

iStock

Rovos Rail: неприлично луксозно пътуване

Частният експресен влак „Гордостта на Африка” в Южна Африка се смята за най-помпозния влак в света. Влакът от 12 редки вагона тръгва на първото си пътуване през 1989 г. и оттогава неговият собственик, бизнесменът Рохан Вос, лично изпраща и посреща всеки експресен влак. Интериорът на вагоните е декориран с ценни дървесни видове, украсен с гоблени и картини, ценен порцелан и други луксозни предмети.

Пътниците избират между три вида купе: Royal (16 кв. м), Deluxe (11 кв. м), Pullman (7 кв. м). Във вагон-ресторанта се сервират дивечови ястия, морски дарове с вкусни сосове и пържоли от антилопа. Сомелиерът избира вино за всяко ястие. Трябва да се явите в ресторант според установения дрескод. По пътя се правят спирки за посещение на музеи или сафарита. Във вагон с открита зона пътниците играят тенис на маса или се любуват на пейзажа, докато чакат традиционния чай в пет часа. Екскурзии, цветя, плодове също са включени в цената на пътуването. Прекарването на времето във викториански стил струва от 3500 долара.

Източник на статията: avto.mail.ru

влакове железница железопътна линия любопитно електромобили