Пв вата в България фотоволтаична станция за зареждане на автомобили,
скутери и велосипеди на ток беше открита днес пред "Интер експо център"
на бул. "Цариградско шосе" в София.
Инициатор на проекта е консорциум
"Зелена енергия" (emic-bg.org), член на Индустриален клъстер "Електромобили".
Финансирането е осигурено от Програмата за малки проекти на глобалния
екологичен фонд и ПРООН.
Зарядната екостанция за електрически превозни средства има няколко
предимства пред подобните инсталации, черпещи ток от мрежата. Тя е
автономна, няма нужда от инфраструктура (трафопостове, мрежа), за
да функционира.
Ползващите ток от нея превозни средства са напълно "зелени", защото не
се движат с произведена от фосилни енергоизточници енергия.
Зарядната екостанция има максимална дневна производителност 23
киловатчаса, като за една година може да захрани 1440 електромобила и
3800 електрически скутера.
При пробег 50 км. от една зареждане се
получава средно годишно намаляване на изхвърляния в атмосферата
въглероден диоксид от 10.5 тона.
Когато няма електромобили, които да консумират натрупаната от
станцията електроенергия, тя ще се използва за нощното осветление на
"Интер експо център".
При поредица облачни дни, когато производството
на ток е по-ниско, има възможност енергия да се черпи от
електропреносната мрежа.
От консорциум "Зелена енергия" смятат, че София има нужда от пет-шест
подобни зарядни станции. Като най подходящо място за тяхното изграждане
се смятат входно-изходните магистрали, районите около буферните паркинги
на метрото, централните жп и автогара, спортните зали и стадионите,
моловете и хипермаркетите.
Зарядната станция се ползва със специални карти,
които могат да се вземат от фирмата "А1еко", разработила проекта.
По данни на индустриален клъстър "Електромобили" в момента у нас
има около 1500 електрически превозни средства - основно скутери и
велосипеди. Автомобилите на ток са около 50 - повечето преобразувани от модели с нормален двигател.
Слабата популярност на автомобилите на ток у нас се обяснява с
високата им цена и липсата на данъчни и други стимули за покупка
и експлоатация.
В България се продават четири модела серийни
електромобили - триото с обща база "Мицубиши i-MiEV", "Пежо Йон",
"Ситроен С-Зеро", които струват около 69 000 лв. с ДДС, и електромобилът с
разширен обхват "Опел Ампера" с цена 84 000 лв. Компанията с
най-богата гама електромобили - "Рено", официално е обявила, че няма да ги
предлага у нас, докато не бъдат приети стимули за тяхното закупуване и
експлоатация.
В София - първа слънчева зарядна станция за електромобили
В София - първа слънчева зарядна станция за електромобили