Революционно развитие при автомобилите

defaultimg

netinfo

К ои са на най-впечатляващите технологични разработки през последните години и не стават ли прекалено „умни“ автомобилите разказва Виктор Мезан, член на Управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и в интервю за Vesti.bg.

- Г-н Мезан, много наблюдатели твърдят, че автомобилната индустрия в момента се променя драстично. Какви са Вашите наблюдения?

- В стремежа си да предложи на своите потребители все по-ефективни и сигурни продукти, автомобилната индустрия никога не е спирала да се развива. Истина е, че през последните години се наблюдават няколко по-революционни посоки на развитие, а именно свързаността на автомобилите, споделеното ползване и алтернативните варианти на задвижване – електрически и хибридни, както и с горивни клетки на водород. Пример за това са 28-те електрически и хибридни автомобила, които ще бъдат показани на Автомобилен салон София 2017.

 Виктор Мезан

Виктор Мезан

- Новите източници на енергия ли промениха автоиндустрията или автомобилите потърсиха нови източници на енергия?

- Трудно ми е да отговоря еднозначно на този въпрос, тъй като процесът определено е двупосочен. От една страна, стремежът на съвременното общество за по-екологично съобразен начин на живот, както и развитието на технологиите, улесняват навлизането на алтернативните източници на енергия в съвременните автомобили. От друга страна обаче автомобилните производители са едни от тези, които правят големи инвестиции, както в развитието на нови технологии, като батериите например, така и в изграждането на зарядна инфраструктура, без която електрическите автомобили трудно биха имали възможност да станат по-масови.

- Кои са най-впечатляващите иновации и технологични разработки, които ще видим на Автомобилния салон София 2017?

- Като Асоциация, ние се стремим на всяко автомобилно изложение да покажем най-новото в индустрията. На Автосалона в Интер Експо Център ще бъдат представени над 70 технологични новости и автомобилни премиери. Трудно бих могъл да определя най-интересните или най-значимите от тях, но съм сигурен, че всеки един посетител ще успее да намери нещо ново и интересно за себе си, а защо не и да го изпробва.

- Не стават ли прекалено „умни“ автомобилите? Очаквате ли промени в методиката за шофьорските курсове?

- Отговорът на този въпрос е част от по-голямата картина на предизвикателства, които умните или автономните автомобили поставят пред нашето общество. Необходима е промяна в правната рамка, която да отговори на редица въпроси, като например чия ще е отговорността при ПТП, в което участва автономно управляван автомобил – на водача, на автомобила или на някой друг. Разбира се всички нови асистиращи системи в автомобилите са в помощ на водачите за по-безопасно и комфортно шофиране. Вече имаме автомобили, които паркират сами, разпознават знаци, пешеходци и сигнализират при очаквана опасност, а в някои случаи, дори и предприемат действия, като намаляване на скоростта, спиране на автомобила или коригиране на посоката. Би било добре водачите, както тези, които сега взимат своите книжки, така и по-опитните, да са запознати със системите, с които е оборудван автомобилът, който управляват и възможностите му при попадане в критични ситуации.

- Как може бедна България да се качи на нови автомобили?

- Ако трябва да отговоря с една дума, бих казал постепенно. Факт е, че според данните, с които разполагаме, над 69% от автопарка в България е на възраст над 15 год., а тези до 5 години са по-малко от 5%. Освен подобряване на икономическото положение в страната, върху което ние като асоциация няма как да влияем, има и редица други предпоставки, които биха довели до плавна промяна на това съотношение.

ААП е в процес на подписване на меморандум с други неправителствени организации, които имат отношение към автомобилния бранш, за предприемане на мерки за по-екологичен и по-безопасен автомобилен парк. В него са включени редица инициативи, включително и законодателни, в посока на промяна на данъчното облагане, например, на принципа „замърсителят плаща”. Също така е необходима и промяна на мисленето на собствениците на автомобили в посока на това какви емисии отделя автомобилът, който притежавам и доколко безопасен участник в движението съм.

Далеч съм от мисълта, че след година-две всички ще започнат да купуват нови автомобили, но и знам, че и днес има хора, чиито мобилен телефон струва 1 500 лв., а автомобилът им 3 000 лв. Бих искал да завърша отговора на този въпрос с това, че Автомобилен салон София 2017 е насочен не само към настоящите и бъдещи собственици на нови автомобили, а и към феновете на автомобилите като цяло, като освен, че ще могат да ги разгледат и изпробват, един от посетителите ще спечели такъв.

Автомобилният салон София 2017 ще отвори врати от 14-ти до 22-ри октомври в Интер Експо Център. Ще бъдат представени повече от 300 експоната на 44 световни марки (36 автомобилни и 8 мотоциклетни), както и гаражно оборудване, резервни части, гуми, масла, аксесоари, лизингови компании, банки, застрахователи. Работното време за посетители ще бъде между 10.00 и 20.00 часа.

Виктор Мезан е член на Управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) и Председател на Комисията по изложенията към нея. От Април 2016 е Изпълнителен Директор на Балкан Стар Мотърс АД– Генерален представител на Mitsubishi Motors Corporation за България. Има дългогодишен опит в областта на продажбите на автомобили като от 2002г. насам заема различни позиции в групата Балкан Стар с фокус продажби, маркетинг, обучения, изграждане на дилърска мрежа и други. Завършил е Макроикономика в ПУ „Паисий Хилендарски“. 

Източник на статията: Vesti.bg

Виктор Мезан