От 1 ноември новият етикет, целящ да подчертае ефективността и безопасността на гумите, вече е факт за страните от ЕС. Той е полезен, но засяга само някои от критериите, които показват представянето на гумите, обяснява "Автопрес 2001".
Европейският етикет е проектиран на базата на точкова система, която ориентира потребителите към закупуването на гуми, които са с по-висока оценка за безопасност и по-високи показатели за екологичност.
Той илюстрира представянето на гумите по три критерия -
съпротивление при търкаляне, сцепление на мокра настилка и нива на външен шум.
От днес всички гуми за леки автомобили и камиони в ЕС трябва да бъдат продавани с подобен етикет.
Производителят на гуми "Гудиър", например, приветства инициативата, но подчертава, че етикетът отразява само основните критерий за представянето на гумите."Етикетът има огромен потенциал за въздействие във финансов аспект, върху околната среда и върху безопасността на движение по пътищата в цяла Европа.
Направените от нас анализи показват, че
ако всички автомобили в Европа са оборудвани с гуми АА
това ще спести 27 млрд. евро за гориво и ще намали вредните емисии СО2 с 20 млн. т.
Оборудването на лек автомобил с гуми с оценка А за сцепление на мокро вместо с гуми с оценка G може да означава до 30% по-къс спирачен път на мокра настилка, или с други думи спирането става 18 м по-рано.
Въпреки това етикетът може да служи само като отправна точка за потребителите и ръководителите на автопаркове, които трябва да погледнат отвъд него към другите критерии, които оказват влияние върху цялостното представяне на гумата", казва Жан-Пиер Жосет, директор на развойния център на "Гудиър" в Люксембург.
От компанията обясняват, че те тестват над 50 различни показателя в процеса на разработване на нови гуми - включително представяне на сухи и мокри пътища, странична стабилност и стабилност при висока скорост.
Назависимата тестова организация TÜV също подчертава, че новият европейски етикет дава само ограничена информация за представянето на гумите.
"Европейският етикет за гумите е като свещ - хвърля малко светлина върху факторите, които засягат представянето на гумите, но не може да се сравни с факел.
Много специфични аспекти на представянето на гумите
не са отразени от информацията, показана на етикета
Добър пример за това са зимните гуми. Това е ограничение, за което купувачите трябва да са наясно. Трябва да задавате допълнителни въпроси на търговците и да не очаквате етикетът да ви даде пълната информация", коментира Майкъл Щауд, продуктов мениджър за гуми и джанти в TÜV SÜD Automotive.
"Етикетът е принудително наложен и всяка една от страните членки на ЕС е отговорна за успешното му прилагане. Също така е необходимо да се установи ефективна наказателна система, която допълнително ще увеличи доверието в етикета.
Ефективното правоприлагане също така ще гарантира на всички компании на пазара, дилърите на гуми и на всички заинтересовани страни, че не са подведени да закупят гуми, които са били случайно или умишлено неправилно етикетирани", обяснява Щауд.
Най-големите икономии ще са за търговските автопаркове.
На съпротивлението при търкаляне се дължи около 30% от разхода на гориво
при камионите, така че изборът на подходящата гума намалява консумацията на гориво драстично.
Приносът за околната среда може да бъде огромен и финансовите икономии могат да достигат до 7 000 евро за целия живот на гумите, което би било достатъчно за мениджърите да закупят нов комплект от гуми.