Д епутатите приеха голяма част от промените в Закона за движението по пътищата, които въвеждат значителни промени за регулирането на движението и повишаването на пътната безопасност. Гласуването отне по-голямата част от вчерашния ден и се очаква да продължи и на днешното заседание на Народното събрание.
Досега бяха гласувани и приети на второ четене увеличаване на наказанията за превишена скорост. При превишаване на скоростта с над 40 км/ч извън населено място глобата скача до 600 лв. и отнемане на книжката за 2 месеца при първо провинение. При второ – паричната санкция се удвоява, а лишаването от свидетелството е 3 месеца.
Увеличават се и наказанията за преминаване на червен светофар или неспиране на пешеходна пътека. Нарушителите вече ще плащат по 150 лв. Глобата за шофиране без носене на нужните документи става 30 лв.
Сред промените и въвеждане на задължително изискване за допускане на превозните средства до ГТП. Те трябва да са не само с платен пътен данък, но и всички връчени глоби.
Официално се въвежда и възможността за измерване на средната скорост между две точки. Това ще става само на участъци, където няма отбивки или промени в максимално разрешената скорост. Вече са идентифицирани около 60 такива участъка.
Информацията от ТОЛ камерите за нарушения ще постъпва в МВР в реално време, като фишовете ще се издават електронно в рамките на дни. Ще могат да бъдат налагани глоби и за други нарушения като шофиране в аварийната лента. Освен това ще бъдат включени и мобилните камери на ТОЛ системата.
И още промени. Депутатите забраниха на деца под 16 години да управляват електрически тротинетки. Освен това всеки водач на такова превозно средство ще трябва първо да го регистрира и да му плати застраховка „Гражданска отговорност“. Съответният общински съвет ще определи условията и редът за регистрация и ще има право да въвежда и допълнителни ограничения и по-ниски максимални скорости.
Забранява се използването на електрически тротинетки в тъмната част на денонощието. Освен това те ще могат да се движат само по велосипедна инфраструктура, а при липсата ѝ – най-близо до дясната граница на платното. Максималната им скорост се ограничава на 25 км/ч и носенето на каска става задължително.
Забранява се возенето на други лица или животни на тротинетката, използването мобилен телефон и паркирането им в в паркове, градини, площади, детски и спортни площадки, зелени площи, тротоари, както и пред входове на метростанции, сгради, спирки и рампи за хора с увреждания. При пресичане на пешеходна пътека, водачът трябва да слезе от тротинетката и да я бута.
И още промени в поддръжката на пътищата. Въвежда се задължение за поддържащите пътищата своевременно да почистват платното след ПТП и в рамките на един месец да подменят повредените пътни знаци, светофари, предпазни съоръжения и/или възстановяване на маркировката. Вече е задължително незабавното премахване на всякакви пътни принадлежности за временна организация на движението веднага след отпадане на необходимостта им.
Междувременно и вътрешният министър Даниел Митов обяви, че вече е връчен и първият акт на нарушител, установен чрез ТОЛ системата. Министърът добави, че са закупени и се разпределят над 180 нови радара. Те ще могат да засичат едновременно максималната скорост за автомобилите и максималната за тежкотоварни автомобили.
Това далеч не е краят на пътната реформа. Предстои довършването на гласуванията за промените в закона за движението по пътищата и в закона за пътищата. Освен това ще бъдат гласувани промените и Наказателния кодекс, където също има още завишавания на наказанията.