Т ази година честваме 60 г. Lamborghini. А чакаме и наследник на Aventador, за който отдавна се знае, че тази година ще бъде заменен.
С него изпратихме и друг юбиляр - двигателят V12, дебютирал също в далечната 1963 г. В новия модел тотално обновена негова версия вече ще е част от хибридно задвижване.
Сега Lamborghini казва, че ще представи наследника на Aventador през първото тримесечие на 2023 г. Явно ще стане в ранната пролет. Това всъщност е потвърждение.
Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae Roadster
А въпросната хибридна технология ще задвижва и заместниците на Urus и Huracan от 2024 г. нататък. Чист EV ще има не по-рано от втората половина на десетилетието.
Тук си струвва отново да си припомним за V12, представен с 350 GT. Чак през 2011 г. дебютира изцяло нова разработка с Aventador. Оригиналният агрегат с 12 цилиндъра първоначално е проектиран като двигател за състезателна кола, преди да бъде смекчен за “цивилна” употреба.
Използван е близо половин век монтиран отпред с 3,5-литров ходов обем. Благодарение на алуминиеви цилиндрови глави, картер и бутала, теглото беше намалено до 232 кг.
Lamborghini 350GT
Класиката Miura, смятана от мнозина като първият суперавтомобил, имаше средно разположен V12, завъртян на 90 градуса в напречна ориентация.
Инженерите на Lamborghini го завъртяха на още 90 градуса за Countach до надлъжна задно-средна позиция за подобрено разпределение на теглото. Той беше актуализиран още, за да побере система за задвижване на четирите колела за Diablo VT през 1993 г.
7,2-литров V12, използван за състезателни моторни лодки, пък беше адаптиран за офроудъра LM 002 с плашещите тогава 700 к.с.
Обемът на моделите в серийно производство в крайна сметка нарастна до 6,5 литра в Murcielago. В онзи момент край Болоня знаеха, че трябва да направят нещо, за да се намали теглото. Нов V12 бе разработен от скицата за Aventador, като първоначално имаше 690 к.с.
Следващите версии увеличиха мощността до 780 к.с. за Ultimae, докато Essenza (само за писта) беше с колосалните 830 к.с.