К итайските автомобилни производители все още се борят с обремененост от близкото минало, но напредват тихо и с изключителна скорост, като най-очевидно това става в света на електрическите автомобили. През последното десетилетие те направиха сериозни крачки в качеството на изработката, дизайна, производителността и безопасността. По последният параграф кулминацията дойде в класацията на най-безопасните коли по класове, тествани от Euro NCAP за 2024 г.
Малките SUV доминират на автомобилния пазар в Европа, така че не е изненадващо, че в тази категория бяха 20 от общо 44-те коли, тествани от Euro NCAP през изминалата година. Сред тях, Zeekr X на Geely не само надмина конкурентите от наследените европейски марки, но и спечели титлата на най-безопасния EV на годината.
Ето и малко контекст. Показателите за безопасност на Zeekr X го поставят пред конкуренти като Deepal S07, Porsche Macan EV, Cupra Tavascan, MG HS, Toyota C-HR, Volvo EX30 и Xpeng G6. Сами виждате, че сред лидерите има цели четири китайски модела.
Въпреки силното представяне на китайските електромобили, най-добре представилият се модел в краш-тестовете бе Mercedes-Benz E-Class. Най-новата версия на немския представителен седан осигури най-висок общ резултат за годината, превъзхождайки четирите категории за безопасност на Euro NCAP.
В категорията Large SUV, Mazda CX-80 изпревари с малко Audi Q6 e-tron, за да заеме първото място в класа. Междувременно, в сегмента на големите семейни автомобили, Volkswagen Passat/Skoda Superb в крайна сметка споделят светлината на прожекторите благодарение на идентични резултати за безопасност.
Ако се чудите защо определени категории превозни средства не са включени в класацията на Euro NCAP за „Най-добри в класа“, отговорът се крие в числата или липсата на такива. В някои случаи не са тествани достатъчно автомобили в даден сегмент. В други, претендентите са възпрепятствани от критично слабо представяне. Както обяснява Euro NCAP, „в случай на червена критична област по купето, превозното средство е ограничено до максимум 4 звезди.“
От организацията отдадоха заслуженото на китайския Maxus eTerron 9, който влезе в историята като първият напълно електрически пикап, тестван от Euro NCAP. Той не си тръгна с титлата „Най-добър в класа“, но показателите му за безопасност спечелиха одобрение от организацията.