10 автомобила, които оформиха американската история

defaultimg

netinfo

М акар автомобилното производството да започва в Европа, всички знаем къде е създаден първия автомобилен конвейр. И естествено Model T фигурира в тази своеобразна класация (без претенции за изчерпателност), която ще се съсредоточи върху автомобилите, оформили американското автомобилостроене. Но Америка не е дала само конвейра, дала е много повече. Например Willys MB, който е от „редниците“, обърнали хода на Втората Световна война. На 15 юли 1941 г. Willys-Overland получава поръчката от армията, МВ влиза на въоръжение година по-късно. Тази годишнина ни накара да се обърнем назад във времето, за да извадим част от най-важните за американското автомобилостроене автомобили. Ето и тях.

Model T 1908

Хенри Форд не е измислил автомобила, но той е човекът, който качва автомобила на поточната линия.

Вместо ръчното производство на всеки един детайл (чак до болтовете и гайките), Форд решава, че стандартизацията на частите и ефективността на поточната линия ще направят Model T евтин автомобил за времето си. През 1913 г. цената на Т започва от $525. В днешни пари това прави $12 740.

„Ламаринената Лизи“ прави моторизацията достъпна за обикновения човек. Това е моделът, който оформя цялата индустрия за следващите 100 и повече години.

Cadillac V-16 1930

Няма да коментираме какво е настоящото положение на Cadillac. Факт е, че периодът преди Втората Световна война, та чак до 60-те години, Cadillac е емблема за лукс и комфорт. Това е перлата в короната на GM, който произвежда автомобили като V-16.

Познат и като Sixteen, това е crème de la crème в гамата на Cadillac, когато GM е могъща империя, с която се съобразяват всички. Не само че е изключително пищен, но V-16 се предлагал в приблизително 70 различни каросерии.

Но защо компанията избира 16, а не 12 цилиндъра? Отговорът е, че Cadillac иска да над Packard по възможно всички показатели, включително броят на цилиндрите. Така V-16 се превръща в символ на разкош в ерата на „Великия Гетсби“. За нещастие на Cadillac (и на Америка), всичко се преобръща с главата нагоре, когато през 1929 г. се срива стоковата борса.

Willys-Overland MB 1941

Преди Jeep да се превърне в синоним за всички високопроходими автомобили, Jeep е прякорът, с който е наречен Willys-Overland MB. Същият, който помага на американските войски да стигнат до Берлин и да превземат безбройните острови в Тихия океан, окупирани от имперската японска армия.

Willys-Overland построява 361 339 бройки MB между 1941 и 1945 г., след което М38 го заменя през 1949 г. Макар CJ да е моделът, който прави Jeep популярен сред масовия купувач, Willys MB е този, който прави възможно всичко това.

Chevrolet Corvette 1953

Харли Ърл, дизайнерът на първото поколение Corvette, се възхищава на европейските спортни автомобили. Неговият любим автомобил е Jaguar XK120. След като войниците се завръщат по родните си домове с европейски модели Alfa Romeo, Jaguar и много други, Ърл получава прозрение: защо да не направи спортен автомобил, с който всички американци да се гордеят? Така се ражда Corvette.

Chevrolet Corvette, както го знаем днес, може да проследи корените си до второто поколение (познато като Sting Ray), но първото поколение полага основата за всепризнатите качества на модела в световен мащаб.

Заоблените линии и класическа елегантност обаче не вършат особена работа. За щастие се появява Зора Аркус-Дунтов, който настоява за V8 двигател и механична трансмисия. Така се заражда квинтесенциален американски спортен автомобил, който придобива реални очертания със Sting Ray.

Chevrolet Bel Air 1957

Това е второто поколение на модела, който в Щатите се рекламира като „горещият“. Това е автомобилът, който се превръща в муза за автомобилните фенове, сред тях Ерик Клептън.

През 1957 г. Chevy продава по-малко коли от FoMoCo., но Bel Air 1957 е въплъщение на автомобилна икона.

Какво превръща Bel Air в толкова специален автомобил? Това се много големите перки отзад. Ерата на перките е резултат от работата на един човек: Харли Ърл. Да, същият, който прави дизайна на първия Chevrolet Corvette.

Pontiac GTO 1964

Всепризнат факт е, че първият muscle car е Oldsmobile 88. Играта обаче загрубява с появата на Pontiac GTO. Ford 1932 дава V8 на масите, но Pontiac GTO извежда всичко това до нови висоти.

Е, няма да засягаме факта, че името на модела е взаимствано, меко казано от най-добрите в бранша - Ferrari. И по-специално – от Ferrari 250 GTO. И докато италианците сертифицират своя модел за състезания в гранд турер класа, Pontiac GTO няма нищо общо с Gran Turismo Omologato, от където идва оригиналното обозначение на „кончето“. Фераристите полудяват, когато разбират какво е направил General Motors. Но едва ли някой в Детройт се е трогнал особено от врявата на Стария континент.

Ford Mustang 1965

Произвеждан успоредно с Ford Falcon 1964 и произвеждан от вече готови части, взаимствани от Falcon, Mustang е олицетворение на американския muscle car. Макар в Европа да гледат на модела като на екзотика, в Щатите целта е да се произвежда възможно най-бързо и евтино.

Моделът е един от най-харизматичните в цялата история на американското автомобилостроене, за което не малка „вина“ има и Холивуд.

С цена от $2368, първото поколение на Mustang е достъпен масов автомобил. В днешни пари това се равнява на $18 350. И днес Mustang е достъпен модел, като зад Океана стартовата му цена е $24 645.

Dodge Caravan 1984

2 ноември 1983 г. Това е датата, когато силно затрудненият Chrysler вади от ръкава си миниван. Този тип автомобили ще спаси компанията от финансовите й трудности. Благодарение на Dodge Caravan, дните на комбито и пълноразмерните ванове са преброени.

От тази страна на Океана, през 1984 г. Renault представя Espace. След Dodge Caravan, Chrysler разширява миниван семейството си с Chrysler Town & Country и Plymouth Voyager. Минивановете губят своята привлекателност през 90-те, когато ниските цени на горивото карат американците да погледнат към SUV и кросоувър моделите.

Ford F-Series

Не може да говорим за Америка и да не споменем поне един пикап. И не кой да е пикап, е Ford F-Series, произвеждани от 1948 г. насам.

Най-популярният сред тях е F-150, чието последно поколение е 13-то в дългогодишната история на модела. Ford F-150 е най-продаваният автомобил в САЩ от 1981 г. насам, както е най-продаваният пикап от 1977 г. той е и най-продаваният автомобил в Канада.

Всички тези „Най“ не биха били възможни, ако през 1948 г. не се появява първото поколение на F-Series (познат като Ford Bonus-Built).

Tesla Model S

Докато Tesla Model 3 е моделът, който ще се изучава в учебниците (с добро или лошо), именно Model S е този, който кара американците да се обърнат към електромобила. Благодарение на своите големи габарити и голям пробег, Tesla Model S променя правилата на играта в сегмента.

През 2015 г. моделът е най-продаваният plug-in автомобил в САЩ. И освен това, моделът с 4х4 задвижване и два електромотора може да накара Dodge Challenger SRT Hellcat да позеленее от яд. Какво друго да поискаш от такъв автомобил? Автономно шофиране примерно. Да, има го и него, но в момента Tesla предпочита да не се говори много за него.

Още класации:

10-те най-бързи автомобила с предно предаване

Топ 5 на най-неочакваните и забравени зверове на AMG

Източник на статията: Vesti.bg

американски автомобили класация Топ 10